Jeg var til et foredrag i sidste uge om gode hjemmesider anno 2015, internethandel og fremtiden online. Det var super spændende, og der var flere gode talere med. En af dem gjorde især indtryk på mig – og hans indlæg handlede om en ret overset disciplin, der i daglig tale kaldes for hastighedsoptimering (linket forklarer glimrende, hvad det handler om med at optimere hastigheden på en hjemmeside).
De gode hjemmesider er hurtige
Andelen af besøg fra håndholdte terminaler som smartphones og tablets er hastigt stigende, og ofte er disse opkoblede på relativt langsomme forbindelser. Det stiller store krav til, hvor hurtig en webserver er om at levere en hjemmeside til en gæst. Brugervenlighed er afgørende, og der er vel næppe noget værre end en hjemmeside eller webbutik, der er meget langsom at indlæses?
Utroligt nok er det kun ganske få udviklere af hjemmesider, der har kompetencen til at hastighedsoptimere – og desværre er der alt for mange webbureauer, der end ikke aner, at problemstillingen eksisterer. Det giver en stor konkurrencemæssig fordel til de firmaer, der sikrer, at deres hjemmesider er lynhurtige.
Hvad er en hurtig hjemmeside?
Der findes et godt værktøj til at kontrollere hastigheden på din hjemmeside med, og det kan måle fra forskellige byer. For danske hjemmesiders vedkommende er det bedst at måle fra Stockholm eller evt. Amsterdam: http://tools.pingdom.com/fpt/
I de fleste tilfælde bør det ikke tage mere end absolut maksimalt 1,5 sekunder at indlæse din hjemmeside. Hvis dit site er langsommere end det, begynder det at påvirke to faktorer: Dine placeringer i Google og brugervenligheden for dine gæster. Det er dræbende at vente på en langsom hjemmeside, og ved foredraget så jeg adskillige dokumentationer på, at folk ganske enkelt forlader siden hvis den er for langsom. Det er skidt for forretningen!
Man kan gøre meget selv i form af at optimere sine billeder og undlade at have flere ting og sager på hjemmesiden, end der er nødvendigt for funktionaliteten. Ofte skal der dog lidt eksperthjælp til fra mennesker som for eksempel Kim Tetzlaff, der er kendt for sine evner udi hastighedsoptimering. Det er for eksempel ha, som den internationalt anerkendte ekspert i søgemaskineoptimering – Thomas Rosenstand fra Concept Interest – benytter som ekstern konsulent på mange opgaver.
Ud at give den gas med din hjemmeside!