Laurs var tydeligt stolt, da han efter en halv times bryderier til sidst lykkedes med at få løst den matematikopgave, han sad og sloges med. Opgaven gik ud på at beregne, hvor stor sandsynlighed der er for gevinst, hvis man spiller på fire bestemte felter i almindeligt roulettespil.
Umiddelbart lød det jo simpelt nok, da der efter min viden er 36 tal i roulette, men så er der jo noget med rød og sort og den slags, så jeg afstod klogeligt fra at tilbyde matematikhjælp til Laurs i den omgang. Og det var vist godt, for jeg havde nok været tilbøjelig til bare at slynge ud, at sandsynligheden måtte en til ni – men jeg vidste godt nok heller ikke, hvilke felter der skulle spilles på.
Opgaven var et led i den ret intensive forberedelse til matematik eksamen, som Laurs og hans klassekammerater er gået i gang med på foranledning af deres lærer, som jeg helt sikkert har fornemmelse af at være temmelig ambitiøs på sine elevers vegne.
Læreren går meget op i matematik, men han har heldigvis også udprægede pædagogiske evner, så der er vist ingen tvivl om, at niveauet i matematik er temmelig højt i Laurs’ klasse. Selv om der er tale om en 9. klasse, synes jeg opgaverne er forholdsvis vanskelige, så nogle af dem også godt kan drille mig.
Men det er nok godt med et højt niveau, for det udfordrer eleverne, og jeg er ikke i tvivl om, at Laurs nok skal klare sig pænt til matematik eksamen i næste måned.