Jeg arbejder i en stor virksomhed. Det er en konsulentvirksomhed, der laver alt lige fra store byggerier til analyser for offentlige organisationer. Vi er mange ansatte og har alle sammen rigtigt travlt. Som arbejdsmiljø repræsentant er det mig, der får alle beklagelser at høre først. Det kan handle om det fysiske arbejdsmiljø. Fx at rengøringspersonalet har gjort et dårligt stykke arbejde. Men ikke kun det. Jeg hører også om det sociale og psykiske arbejdsmiljø.
Mobning
Jeg hører ofte om, at mange af medarbejderne føler sig mobbet, eller at de bliver svigtet i de teams, de arbejder i. Der er noget at tage fat på for mig. Jeg bruger faktisk mange timer i min arbejdsuge på at tale med medarbejdere, der kommer og fortæller mig om deres problemer med kollegaer eller ledere. På et tidspunkt opdagede jeg uden egentlig at være klar over det, at mange af vores medarbejdere er stressede. Måske kunne jeg genkende mønstre fra min egen hverdag. Du ved det her med, at man synes, at der er for mange, «jeg skal”, ”jeg bør”, ”jeg frygter”.
Tillid
Egentlig må jeg sige, at jeg er stolt, over at der er så mange medarbejdere, der viser mig så stærk en tillid og åbner deres hjerter for mig. Det fik mig til at tale med ledelsen om, at vi måske har brug for en ekstra stilling her i huset. En person, der kan hjælpe medarbejderne med at håndtere de situationer, de kommer i, når de bliver stressede. Først var ledelsen lidt negativ overfor mit forslag. De var ikke helt med på, at stress ikke bare viser sig, ved at en ansat bryder voldsomt sammen. Jeg fik forklaret dem en del om produktivitet og stress.
Stresscoach uddannelse
Det fik dem på andre tanker, og de tilbød mig, at jeg får finansieret en stresscoach uddannelse. Og så skal jeg søge den nye stilling, de opretter. Det er sådan mere eller mindre en formssag, for jobbet er mit!